subota, 2. veljače 2013.

Neki novi klinci



Nerijetko se sjetim vremena kad sam bila klinka i s čuđenjem uspoređujem svoje djetinjstvo i odrastanje s nekim novim klincima (u daljnjem tekstu: NNK), odnosno, današnjom djecom i mladima. Zapitam se tada gdje je pošlo po zlu, zašto djeca danas gotovo da više i ne znaju kako biti djeca i kako se sve danas veoma promijenilo, iako je realno prošlo samo 15-20 godina. Napravit ću usporedni prikaz mog djetinjstva i djetinjstva NNK - nadam se da će vam se svidjeti i da ćete ostaviti koji komentar jer bih vrlo rado pročitala vaša zapažanja i komentare. :)

Izgled, stil i modni dodaci

Back in the days, glavni nam je domet po pitanju odjevnih kombinacija i stila bila ljubav prema određenim bojama u skladu s čime su nam roditelji kupovali odjeću. Nismo previše marili za marke i ono što je "in", niti smo svaku sezonu kupovali hrpu novih stvari. Imali smo slične frizure kojima se danas možemo smijati na fotkama i uglavnom se tu izmjenjivalo nekoliko stilova - kratka bob frizura (sa ili bez šiškica), duga kosa, frizura "na lonac" a la Dorica Nikolić, a u posebnim prigodama palmice, riblja kost ili šarene špangice u kosi.

 
Današnji klinci procjenjuju jedni druge po pitanju odijevanja i stila mnogo više nego što smo mi to radili. Neću reći da toga prije nije bilo, no danas je to puno izraženije. Gledam klinke po cesti - puno ih ima skupe Timberlandice, Martensice ili Uggsice, klinci također Timberlandice ili skupe tenisice, sređene u odjeći znatno skupljoj od moje. Pitam se imaju li ljudi više novaca nego će priznati u javnosti ili pak dižu mini kredite i ulaze u minus za opremanje sebe i mladunčadi, kako bi se održala slika u javnosti. Padnem na dupe od šoka kad vidim mini hipstere i mini šminkerice razrađenog stila odijevanja, s kul frizurama, pramenovima u kosi uz obavezne touch-screen telefone, iPode, tablete i ine dodatke. 


Mi smo umjesto Acessorize nakita imale ogrlice od trakica s nanizanim plastičnim dudicama oko vrata - što si više dudica imao, bio si veća faca. Kasnije smo imale mrežaste jeftinjak ogrlice oko vrata s kojima smo glumile velike, ozbiljne cure. Umjesto tableta, imali smo Tamagotchije koje je na životu održavao onaj tko je taj dan bio na porti i koje smo poskrivećki hranili ispod stola. Umjesto skupih sjajila i balzama za usne, imale smo sjajila u staklenim bočicama s kuglicom, raznim mirisa, iz kineskih dućana i s placa. Sredinom OŠ, umjesto parfema, imale smo Impulse Spice Girls deziće, a umjesto Timberlandica i Uggsica, tenisice s debelim đonom u Spice Girls stilu.




Čini mi se da je danas od malih nogu bitan stil, poznate marke obuće idu pod mus, a NNK procjenjuju jedni druge na temelju outfita i stylinga više nego prije.


Igračke i provođenje slobodnog vremena

Son-makaron-solfeeeeđo....sik-sak-suk....crna kraljica jen' dva' tri'....gumi-gumi... To su bile igre mog djetinjstva. Nikada neću zaboraviti naše igre na rođendanima i školskom igralištu. Bilo mi je nezamislivo da cijeli dan provedem doma, uz TV i video igrice. Igranje igrica poput Duke Nukema, Tetrisa, Prehistorica, Pacmana i Space Invadersa na kompjuteru bilo je veoma rijetko i rezervirano za posebne prigode. Iako nam je to bilo zabavno, jedva smo čekali kada ćemo pobjeći van i igrati se na svježem zraku. 

U školi sam bila na produženom boravku, pa bismo svaki dan određeno vrijeme proveli na školskom igralištu. O, kako smo se samo veselile zbog jedne obične gume! Mi cure igrale smo gumi-gumi i puno pjevale, a s dečkima bismo igrale graničara, skrivača, ledenu babu i slične igre. Uvijek su to bile prigode za veselje, radosnu dječju vrisku i ciku, a kada bismo se morali vratiti u razred, to nam je bilo poput kazne. U nižim razredima OŠ, kada je bila popularna sapunica "Santa Barbara", podijelili bismo uloge i glumili. 


Stan u kojem sam tada živjela, bio je u zgradi koja je bila dio bloka zgrada unutar kojih je bilo ogromno dvorište koje je za nas bilo pravi raj na zemlji. Bilo je podijeljeno na dva dijela, a granica je bila put koji je vodio do parkića. Bilo smo podijeljeni na dvije suprotstavljene grupe, pa bismo se borili u maniri ekipe iz knjige "Družba Pere Kvržice" - mi smo bili Džunglići, a "oni tamo" Parkići. Od komada užeta i stare daske napravili smo ljuljačku, od osušenih grana, dasaka i sličnog materijala kućicu, imali smo i stol za ping-pong a metalni stalak za pranje tepiha nam je služio kao penjalica. Mašta nam je bila na vrhuncu i uvijek smo imali ideje za igru, a komad otpada za nas nije bio otpad, već smo u njemu vidjeli potencijal da nešto izradimo, da ga iskoristimo za izradu nečega drugog. Bilo je predivno i zapravo, kad sada pogledam, prilično idilično. Onda smo odrasli, a NNK nikada više nisu napunili to dvorište smijehom, DIY kućicama, niti su uživali satima u tom dvorištu, kao mi nekada.


NNK većinu vremena provode doma, uz kompjuter, Wii, Playstation i tablete, kada im roditelji kažu da izađu van, to često smatraju kaznom jer nemaju pojma što bi radili u dvorištu ili vrtu. To je sve "oh tako dosadno" i prljavo i nimalo zabavno kao igrice. NNK na produženom boravku sjede na klupicama sa svojim mobitelima i iPodima i tako, većinom otuđeni jedni od drugih - fizički blizu i umreženi, a zapravo udaljeni. 

Gdje je nestala mašta? Gdje je nestala kreativnost? Čak i mi, koji smo imali takvo djetinjstvo, sve više postajemo kao NNK i to me baš žalosti.


Ljubavni život


Neću reći da nismo bili upućeni u seks i da nas to nije zanimalo. Iako smo o tome pričali, potajice gledali u knjige sa slikovitim prikazima toga, zapravo su rijetki bili oni koji bi se u takve stvari upuštali u praksi. Ja sam se prvi put zapravo poljubila tek s 15 godina, a ono drugo je uslijedilo tek nekoliko godina kasnije. Imam osjećaj kao da su NNK i dalje u glavama klinci, ali se toliko trude biti odrasli jer je to "kul", da su zapravo preskočili jedan bitan dio svog odrastanja i djetinjstva. Gledam curice, nema šanse da su starije od 12, 13 godina, potpuno našminkane i sređene, slične meni kada sam imala 17, 18 godina kako se drže s dečkima za ruku i ljube na francuski način pred svima, bez srama, a jasno se vidi da su to još djeca. 

Čujem ih u tramvaju kako prepričavaju kako su se međusobno "barili" i što su sve radili, bez imalo srama ili osjećaja da to možda i nije baš prikladno za njihove godine. Ostanem zabezeknuta u tramvaju kad čujem tinejdžerke od koji 14, 15 godina kako pričaju da vole starije frajere, kako su u ozbiljnim vezama sa skoro punoljetnim ili dečkima preko 20 godina i kako jedna 14-godišnjakinja govori drugoj "kako mu je htjela dati, ali nije mogla jer je dobila mengu" (ovo sam zaista čula i vidjela na svoje oči, u prepunom tramvaju, i pritom ostala paf).

Pobogu, sjećam se kako smo moje prijateljice i ja s 12 godina još uvijek u pogonu imale Barbike i lutke, te smo pričale o prvim poljupcima koje ćemo jednog dana dobiti. Seks nam nije bio ni u planu.

Prijateljica mi je jednom prilikom poslala pričicu koju je jedna 10-godišnja djevojčica zalijepila na stranicu One Directions fanova, na Facebooku. Očito je danas među NNK popularno pisati ovakve erotske pričice kojih se ni Zverka ne bi posramila i dijeliti ih s javnošću. Ja sam ostala zabezeknuta i ne mogu ni zamisliti kako bih reagirala da shvatim da je moje dijete to napisalo. Dijelove pričice dijelim i s vama.

"U jednom trenutku bio mi se tako priblizio da nisam znala sta da radim..Naravno on je popravio situaciju :''Znaš,ona noć je bila prelijepa ...Zelio bi to da ponovimo -rekao mi je..Ja sam se bila sva zacrvenila ..Priblizavao mi se sve više i više.Osjetila sam kako mu usne drhte,a ruku mi je drzao cvrsto.Jednom rukom je krenuo ispod moje majice..Ja sam se sad bila još vise skamenila ..Poljubio me je,pa još jednom,pa još...Skinuo mi je bio majicu skroz,pa onda i veš .Legao je na mene,skinuo svoju majicu i farmerice i znate već sta je biloo...
Probudilo me je njegov prelijepi glas ...Pjevao mi je neku pjesmu na engleskom....Ovako je isla pjesma :''Cuz,I can love you more than this yea....When he lays you down....''-Nezz dalje xd..Poljubila sam ga i otisla da se istusiram...Kada sam se istusirala cekao me je prekrasni doručak na balkonu i pogled na neko jezero *;* .Počeli smo da jedemo ,a onda sam se ja necega sjetila sto sam bila skroooz zaboravilaa ....Nisam mu se prestavila,a nije se ni on menii ...Uopšte nismo si znali imena xD...''Hej..izvini sti prekidam te u jelu ..Zaboravila sam da te pitam kako se zoveš ?''-Pitala sam ga....On je nekoliko sekundi samo kruzio ocima i nesto razmisljao i onda mi je odgovorio :''Liam Payne''-OMGGGGGGGGGGG!!!!Heeellpppppppp
!??!

 ...
~Onaj dan kada sam izasla iz Niall-ovog stana odmah sam promjenila broj mobitela,uzela svoje stvari i nasla stan na kraju grada.Poslije nekog vremena Niall mi je jedan dan došao na vrata .''Nialle !?!?Kako si me našao !?''-Sva sam ga zacudjeno pitala .''Dođi meni mačko ...Kako sam te poželioo ''-Počeo je da me skida i ljubi....Iskreno,uzivala sam .Koliko god ja bjezala od njega i Maje on ce me uvijek naci *.*. Ali onda sam imala nešto važno da mu kazem ''Čekaj Nialle..Moram nešto da ti kazem ''-Rekla sam mu....
''Znam,i ja tebi moram nešto reci ali ti prva ''-Odgovorio mi je . Laktovi su mi se bil ioznojili,noge su mi podrhtavale jer ovo sto cu mu reci bice jako šokantno .''Ovaaj....Molim te ostani razuman kada ovo čuješ ....Pa ja,ja sam.........trudna :((!!''-Rekla sam mu...Počeo se smijati ''Hahahah!!Kako mozes biti trudna kada smo koristili zastitu-kondome !?!?''-Pitao me je...
''Pa možda je kondom pukao -.-''.Ugl. kako mozes da se smijes !?!?Pa ti si otac mog djetetaa !!!A šta si ono ti imao da kazes ?''. Odmah mu je preblijedilo lice....Vidjela sam mu u očima da ima nesto da mi kaze sto mi se i baš nece svidjeti . ''Pa ovako..I ovo sto cu ja tebi reci je bolno ali sta cu Ženim se sa Majom !Ali to nema razloga da mi ne ostanemo prijatelji i ljubavnici za jednu noć .Zar ne !??!''-OMG kada sam to čula željela sam ga zadavitiiiii!!!!!''Goni se iz moje kuće debilu jedan!Kako sam ti mogla vjerovati!!''-Počela sam se derati na njega i šamarati ga.....Onda je on mene udario !Pala sam na pod...Nisam imala snage da ustanem !Uzeo me je ,i bacio na krevet!''Sad ces tek osjetiti šta znaci biti silovan!Hahahahahah!!!''..Ja sam se počela derati i odupirati ali jednostavno je bio jaci !!!!Uzeo je kaiš i počeo me udarati....

...
~''Ne Niallee!!!Šta to radiiiš!!!!''Derala sam se ...Odjednom sam vidjela nož pored.Uzela sam ga i bez imalo razmisljanja zabila Niallu u ledja .''Ovo ti je za sve sto si mi ucinio -.-!''-Rekla sam mu i ostavila ga da krvari.Ja sam uzela sve svoje stvari,novac i krenula na aerodrom.Tamo sam došla za 10 minuta i odmah uzela kartu za let koji je krenuo odmah-to je bio lez za New Zeland-Novi Zeland.Nije mi bilo bitno gdje idem,ali samo da ne odem u zatvor.U avion sam usla odmah,i odmah smo poletjeli.Sjedila sam i mislila.....''Što sam to uradila !!?Niall sad tamo umire dok ja bjezim !''-Počela sam i da placem..Od plakanja sam i zaspala..
..."


Sve me strah dana kad ću ja imati dijete u tim godinama, bojim se kako će to tada izgledati i pitam se kako ću izaći s time na kraj i omogućiti svom djetetu da ima djetinjstvo i da doživi sve što treba doživjeti u prikladno vrijeme. Ako ovo čita netko tko ima djecu, skidam kapu, znam da vam sigurno nije lako.


Odnos prema starijima

Mojih nekoliko prijateljica (bile) su profesorice u školi, a i sama sam imala dosta doticaja s klincima, pa imam uvid u to kako NNK otprilike funkcioniraju. Čak i da nemamo doticaja s njima, dovoljno je otvoriti neki od portala ili pročitati novine, da biste vidjeli da NNK imaju sve manje straha, srama i poštovanja prema svojim profesorima, roditeljima i starijim ljudima. Ne svi, ali svakako više njih nego u vrijeme kad sam ja bila mlađa. Nedavno sam išla na posao tramvajem  i taman dok sam izlazila iz tramvaja, vidjela sam grupu klinaca na školskom izletu, po mojoj procjeni 2. razred OŠ. Tako ja izlazim, jedan klinac me pogleda i ničim izazvan mi pokaže srednji prst. Ono - wtf?!?


Ja sam prva za zaštitu dječjih prava, ali i za zaštitu drugih ljudi koje ponekad klinci teroriziraju, a to im se dopušta jer su, eto, klinci i smatra se da ne mogu napraviti neku veliku štetu. Prevelik utjecaj na socijalizaciju ima televizija, a granice se sve više pomiču. Naravno, i dalje ima predivne djece koja se odnose prema starijima lijepo i s poštovanjem, ali sve je više onih koji se ponašaju kao da je sve dopušteno. Od dobacivanja i prkosa starijima u javnosti i svojim profesorima, pa sve do zabrinjavajuće eksplicitnih i nepristojnih komentara po raznih grupama na Facebooku.

Kada sam ja bila klinka, takvi su bili u manjini. Da, među sobom smo svašta pričali i komentirali, pogotovo po pitanju profesora, ali ipak smo imali neki osjećaj poštovanja i toga da možda nije prikladno uvijek se ponašati po principu "što na umu, to na drumu".


Za kraj, nekoliko citata o djetinjstvu, čisto da se podsjetimo na to zašto je lijepo biti dijete i kako djeca bez djetinjstva mogu odrasti u nesretne ljude. Omogućimo našim klincima da upoznaju prave vrijednosti, da zadrže dječju nevinost i da ne preskaču taj divan period svog života.


"Cijelog vijeka se liječimo od nesretnog djetinjstva." (I. Andrić) 

"Svijet je lijep kada se promatra bez želje za traganjem, jednostavno, kao dijete." (H. Hesse)

"Čovjek koji više nije dijete, ne može osjetiti više nikakvo zadovoljstvo u životu" (C. Chaplin)

"Kako bi se čovjek radovao, kako bi se radovao u pravom, čistom smislu te riječi, treba za jedan trenutak opet postati dijete. Radost je stvar koju odrasli ne poznaju. Oni tom riječju nazivaju nešto sasvim drugo, sasvim različito. Treba mnogo, mnogo naivnosti za pravu, čistu radost. Prava je radost ustvari bezrazložna. U tom i jest njena čudesna ljepota." (V. Desnica)

"Gledajmo na život kao na dječju igru u kojoj ništa nije ozbiljno osim poštenja." (I. Kant)
 
Hit iz mog djetinjstva - good old times. :)

 



Sjećate li se vi s nostalgijom vašeg djetinjstva? Imate li osjećaj da su današnji klinci znatno drugačiji od nas kad smo bili klinci? 


- Meow -




Broj komentara: 5:

  1. Da, sjećam se pikulanja, kokanja, izrađivanja špriherica i puškica na grah, improvizirane pirotehnike od kutija šibica...sve smo sami improvizirali i smišljali...a danas, klinci se natječu tko će naći bedastiji video na youtube-u i negdje ga zakeljiti...

    OdgovoriIzbriši
  2. Ovo sa šmrkavcem i srednjim prstom podsjetilo me na jedan događaj iz srednje škole. Imali smo tjelesni na nekom kao igralištu, i tamo su bili i neki klinci. Mi smo stajale s profesorom koji nam je nešto objašnjavao i kad je on otišao, jedan od tih klinaca koji je isto bio negdje 2. ili 3. razred osnovne nam je prišao i pitao nas jesmo li mu ikad pušile :S

    Sva sreća ja sam jedna od zadnjih generacija koja se do 13. godine penjala na drvo, kojoj je Tamagochi bio vrhunac tehnlogije, a Labello Pearl&Shine vrhunac šminke, te je najveći ljubavni jad bio taj što je Samantha prekinula s Luisom Albertom.

    OdgovoriIzbriši
  3. Sva ova tehnologija koja im je dostupna, pa mi smo im ju dali. Spomenuta kreativnost postoji u današnjoj djeci samo ju treba usmjeriti, s njima se treba baviti. Roditelji su ti koji im daju sve te tablete, mobitele samo da se ne bi morali baviti s njima. Slažem se da što imaš bolju "igračku" veća si faca u školi, ali još uvijek ima djece kojoj te stvarčice nisu dostupne, i takvi su željni, usuđujem se reći, dobrih starih igara. Ti NNK jesu drugačiji od nas u tim godinama, ali su proizvod našeg vremena. Raduje me kada vidim da se neki klinci još uvijek na školskom igralištu igraju "lanca probijanca" i "crne kraljice", pa čak i one naše "grad, država, selo". I nemojte se začuditi ako pitate djecu kojim sportom se bave pa vam odgovore wii-em .... mene su naučili da se na tome mogu igrati svi sportovi, osim šaha, i da se čak mogu i umoriti igrajući to. Naravno neki domišljati igraju se iz udobnosti svoje fotelje :D Poštovanje NNK prema odraslima, starijima, profesorima i međusobnu toleranciju ne bih posebno komentirala, to sve uče doma pa neka svatko pogleda prvo u svoja 4 zida, ne mogu sve naučiti u školi, a svi znamo što ulica uči.

    OdgovoriIzbriši
  4. po nekim stvarima spadam u nnk ali po nekim bas i ne. sjecam se tomagocija nikad ga nisam imala a svi drugi jesu :((( mi smo izmisljali svakakve igre i cudesa da bi se zabavili i cesto mi mama kaze da smo bili od jutra do mraka vani i da nas nisu mogli natjerat da dodemo doma... takoder roditelji su mi bili kupili neko labello sa sljokicama koje sam ja koristila kao sjenilo i labello (inovativnost :)) )dok sam odrastala bio je kriterij odjevanja i polozaja u drustvu ali danas je to nesto nevjerovatno koliko smo postali plitki i nerazumni, ja ne patim za uggsicama i ostalim in stvarima zapravo vise volim reciklirat maminu i tetinu staru odjecu i nosit to imam haljinu i kosulju iz 1980. koje su predivne i potpuno drugacije od danasnje mode ja sam drugacija zato sto nosim takve stvari i moji vrsnjaci mi se cude kako mogu nosit takve stvari (nisam polugola, ne ispadaju mi sise niti dupe, nije pripijeno etc.) obozavam make up i on je velik dio mene ali kad cujem cure kako pricaju o chanelu dioru lancomu kao jedinim brendovima dize mi se kosa na glavi (frendica je kupila lancome hipnose doll maskaru i rekla mi kak joj trepavice izgledaju kao u lutke i ja sam je sam gledala te mi je jos naglasila da kosta 50 eura samo sam joj rekla da za 30 kn u kozmu ima duplikat za tu istu maskaru zgrozila se i rekla da ta ne valja da sam lancomova valja i to zato sto kosta 50 eura wtf??? kad joj kazem da kvalitetna kozmetika se moze kupit i u drogerijama nakon njenog odgovora osjecas se kao smece zato sto koristis nes sta kosta manje od 50 eura ma halo ja ne zelim placat ime vec kvalitetu za te pare ocu da radi to sto pise na deklaraciji i jos da mi ocisti stani podrum) stvarno ne shvacam zasto sve gledamo kroz novac i ime za 2 tjedna cu napunit 17 ali ja i dalje imam osjecaj da imam 10 i uzasno me strah buducnosti po prirodi sam nagla i tvrdoglava ali opet pred starijima sam pristojna i ne radim probleme mene su roditelji odgojili i postavili granice dok vecini mojih vrsnjaka nisu kao ni nnk u nepunih 17 sam prosla kroz dosta kakice da shvatim da neke stvari nisu dobre i da sa nekim stvarima ne treba pozurivat a sto se tice pristojnosti ja se dizem u busu trudnicama starijima ili bilo kome opcenito tko je malo stariji od mene, meni ne pada na pamet pricat o svom nepostojecem seksualnom zivotu u busu il bilo gdje gdje me moze cut netko drugi osim osoba kojima ja to zelim rec al jbg ja sam samo cudna klinka od 16 god koja jos nije izasla iz faze idealiziranja i ja neznam nista ps ak imate klince MOLIM VAS PROBAJTE IH ODGOJIT postavite im granice i nedajte da mmuzu novac iz vas digla se bura oko zdravstvenog odgoja ali svima nama treba opcenito odgoj i preodgoj

    OdgovoriIzbriši
  5. Respect za svaku riječ napisanu u ovom postu ! Dudice i gumi-gumi <3
    Imam kćer od 15 godina,i čudim se kako još nisam završila u Vrapču ;)Odgajam je najbolje što znam,i hvala Bogu,naspram drugih klinaca je normalna,ima svoje mušice kao i sve pubertetlije,ali sa puno razgovora se sve da riješiti ;)

    OdgovoriIzbriši